Baza Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej
NavigateNazwa prowadzącego zakład | PERN S.A. |
---|---|
Adres siedziby | Wyszogrodzka 133, 09-410 Płock |
Adres Biura | ul. Stawki 2B, 00-193 Warszawa |
Telefony | 24 266 23 00; 22 860 74 01 |
Fax | 24 266 22 03; 22 860 74 51 |
Strona WWW | www.pern.pl |
NIP | 774-00-03-097 |
REGON | 000044641 |
Stanowisko | Rzecznik Prasowy PERN S.A. |
---|---|
Telefon kontaktowy | +48 24 266 23 00 |
Nazwa | Baza Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej |
---|---|
Kierujący Zakładem | Koordynator Bazy Paliw |
Adres | Wola Rzędzińska 487 d, 33-150 Wola Rzędzińska |
Telefony | 14 631 20 00; 14 631 20 60 |
Na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r., w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138), po zastosowaniu zasady sumowania zgodnie z pkt. 2 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia Baza Paliw 9 w Woli Rzędzińskiej spełnia kryteria zaliczające ją do zakładu dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Krajowe rozwiązania w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym, ustanowione w ustawie Prawo ochrony środowiska, potwierdzają wdrożenie do prawodawstwa polskiego wymagań zawartych m.in. w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE (Seveso III), będącej podstawą regulacji prawnych w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym. Tym samym, na prowadzącym zakład spoczywają obowiązki wynikające z ustawy Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 2556) w szczególności:
- obowiązek ochrony środowiska przed awariami (art. 244 POŚ);
- zapewnienie, aby zakład był zaprojektowany, wykonany, prowadzony i likwidowany w sposób zapobiegający awariom przemysłowym i ograniczający ich skutki dla ludzi i środowiska
(art. 249 POŚ); - obowiązek zgłoszenia zakładu właściwemu organowi Państwowej Straży Pożarnej oraz przekazania do wiadomości wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska (art. 250 POŚ);
- obowiązek sporządzenia programu zapobiegania awariom, wdrażanego za pomocą systemu zarządzania bezpieczeństwem, gwarantującego odpowiedni do zagrożeń poziom ochrony ludzi i środowiska, stanowiącego element ogólnego systemu zarzadzania zakładem (art. 251 POŚ),
- obowiązek opracowania i wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem, gwarantującego odpowiedni do zagrożeń poziom ochrony ludzi i środowiska, stanowiącego element ogólnego systemu zarządzania zakładem (art. 252 POŚ),
- obowiązek opracowania raportu o bezpieczeństwie potwierdzającego, że zakład: jest przygotowany do stosowania programu zapobiegania awariom i do zwalczania awarii przemysłowych; spełnia warunki do wdrożenia systemu bezpieczeństwa; zostały przeanalizowane możliwości wystąpienia awarii przemysłowej i podjęto środki konieczne do zapobieżenia im; zostały zachowane zasady bezpieczeństwa oraz prawidłowego projektowania, wykonania i utrzymywania instalacji, w tym magazynów, urządzeń z wyłączeniem środków transportu i infrastruktury, związanej z działaniem mogącym powodować ryzyko wystąpienia awarii; został opracowany wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy, dostarczono komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, a także zawarto w nim niezbędne informacje do celów planowania i zagospodarowania przestrzennego (art. 253 POŚ),
- obowiązek opracowania wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego w celu zapobiegania, zwalczania i ograniczania skutków awarii przemysłowej, zawierający w szczególności: zakładane działania służące ograniczeniu skutków awarii przemysłowej dla ludzi i środowiska; propozycje metod i środków służących ochronie ludzi i środowiska przed skutkami awarii przemysłowej; informację o występujących zagrożeniach, podjętych środkach zapobiegawczych i działaniach, które będą podjęte w przypadku wystąpienia awarii przemysłowej; przedstawianą społeczeństwu i właściwym organom Państwowej Straży Pożarnej, wojewodzie, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska, regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska, staroście, wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta; wskazanie sposobów usunięcia skutków awarii przemysłowej i przywrócenia środowiska do stanu poprzedniego, a w przypadku gdy nie jest to możliwe – sposobów usunięcia zagrożenia dla zdrowia, ludzi i stanu środowiska; wskazanie sposobów zapobiegania transgranicznym skutkom awarii przemysłowej (art. 260 POŚ),
- obowiązek dostarczenia komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska wykazu zawierającego dane o rodzaju, kategorii i ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się na terenie zakładu, a także do corocznego aktualizowania wykazu, według stanu na dzień 31 grudnia, w terminie do końca stycznia roku następnego (art. 263 POŚ).
Zgodnie z intencją ustawodawcy wyżej wymienione obowiązki spoczywające na prowadzącym zakład zostały zrealizowane, zaś dokumentacja wynikająca z ustawy Prawo ochrony środowiska – przekazana Komendantowi Wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska. Potwierdzeniem dopełnienia powyższych obowiązków jest Decyzja administracyjna Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, wydana na podstawie pozytywnej opinii Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Krakowie zatwierdzająca zmieniony Raport o bezpieczeństwie Bazy Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej.
Wykaz substancji niebezpiecznych znajdujących się w Bazie Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej wg stanu na dzień 31 grudnia przekazywany jest właściwym organom corocznie do końca stycznia roku następnego.
Przedmiotem działalności Bazy Paliw nr 9 jest:
- Magazynowanie, składowanie i przechowywanie paliw płynnych w zbiornikach magazynowych.
- Wyładunek paliw dostarczanych transportem kolejowym, który odbywa się na kolejowym froncie spustowo – nalewczym.
- Załadunek paliw do cystern drogowych.
- Dozowanie dodatków uszlachetniających i komponentów do paliw.
- Wytwarzanie paliw z zawartością biokomponentów oraz wytwarzanie biopaliw.
- Składowanie/magazynowanie rezerw państwowych oraz zapasów obowiązkowych paliw płynnych dla innych podmiotów.
- Usługi laboratoryjne w zakresie badań jakościowych paliw płynnych i produktów petrochemicznych oraz oczyszczonych ścieków z terenu Bazy.
Lp. | Nazwa substancji | Rodzaj zagrożenia, kategoria i rodzaj |
1. | Benzyna | H224, H304, H315, H336, H340, H350, H361d, H411 |
2, | Olej napędowy | H226, H304, H315, H332, H351, H373, H411 |
3. | Olej napędowy grzewczy | H315, H332, H350, H351, H411 |
4. | Dodatki do paliw | Flam Liquid 3; H226, H304, H315, H317, H318, H319, H335, H336, H351, H411 |
5. | Ester metylowy | Niesklasyfikowany jako niebezpieczny |
W Bazie Paliw Nr 9 w Woli Rzędzińskiej znajdują się substancje niebezpieczne w postaci: oleju napędowego, oleju napędowego grzewczego, benzyn, estrów metylowych oraz dodatków do paliw.
Olej napędowy – paliwo do napędu silników szybkoobrotowych o zapłonie samoczynnym, stosowanych w transporcie naziemnym. Jest to łatwopalna ciecz i pary (Flam. Liq. 3, H226), dla człowieka stwarza zagrożenia takie jak: toksyczność ostra – wdychanie Acute Tox. 4 (H332 Działa szkodliwie w następstwie wdychania); działanie żrące/drażniące na skórę: Skin Irrit. 2 (H315 Działa drażniąco na skórę); zagrożenie spowodowane aspiracją: Asp. Tox. 1 (H304 Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią); Rakotwórczość: Carc. 2 (H351 Podejrzewa się, że powoduje raka); działanie toksyczne na narządy docelowe – powtarzane narażenie STOT wielokr. Naraż. STOT RE 2 (H373 Może spowodować uszkodzenie narządów (krew, grasica, wątroba) w następstwie długotrwałego lub powtarzanego narażenia). Dla środowiska: stwarzające zagrożenie dla środowiska wodnego: Aquatic Chronic 2 (H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki). Zwroty wskazujące środki ostrożności: P210 Przechowywać z dala od źródeł ciepła, gorących powierzchni, iskrzenia, otwartego ognia i innych źródeł zapłonu, palenie wzbronione; P280 stosować rękawice ochronne/odzież ochronną/ ochronę oczu/ ochronę twarzy; P301+P310 w przypadku połknięcia natychmiast skontaktować się z ośrodkiem zatruć/ lekarzem; P331 nie wywoływać wymiotów; P332+P313 w przypadku wystąpienia podrażnienia skóry zasięgnąć porady/zgłosić się pod opiekę lekarza; P501 zawartość/pojemnik usuwać do firm posiadających odpowiednie uprawnienia. NDS: 5 mg/m3 (oleje mineralne wysokorafinowane – frakcja wdychalna). DNELpracownik (wdychanie, toksyczność ostra): 4300 mg/m3 15 min., DNELpracownik (skóra, toksyczność przewlekła): 2,9 mg/kg/8h, DNELpracownik (wdychanie, toksyczność przewlekła): 68 mg/m3/8h (aerozol), DNELkonsument (wdychanie, toksyczność ostra): 2600 mg/m3 15 min, DNELkonsument (skóra, toksyczność przewlekła): 1,3 mg/kg/24h; DNELkonsument (wdychanie, toksyczność przewlekła): 20 mg/m3/24h (aerozol); PNECwoda słodka, morska, osad, gleba, oczyszczalnia ścieków Nie dotyczy – mieszanina substancji UVCB. Jest to bezbarwna lub jasnożółta ciecz o charakterystycznym zapachu. Początkowa temperatura wrzenia i zakres temperatur wrzenia 175-180°C – początkowa temperatura wrzenia, 95% obj. Destyluje do 360°C. Temperatura zapłonu >55°C. Gęstość par ok 6 (powietrze=1), gęstość względna (w 15°C):0,82 – 0,845 g/cm3. Temperatura samozapłonu >260°C. Właściwości wybuchowe: nie jest wybuchowy, właściwości utleniające: nie jest utleniający. Toksyczność ostra: LD50: >2000 mg/kg (doustnie, szczur); LC50: 4100 mg/m3 (inhalacyjnie, szczur, 4h); LD50: >5000 (skóra, królik).
Benzyna bezołowiowa – charakteryzuje się bardzo niską temperatura zapłonu. Pary tworzą mieszaniny wybuchowe z powietrzem, są cięższe od powietrza, rozprowadzają się i kumulują przy powierzchni ziemi, w naturalnych zagłębieniach oraz dolnych kondygnacjach w pomieszczeniach. Produkt jest lżejszy od wody i praktycznie w niej nierozpuszczalny, pływa na jej powierzchni stwarzając zagrożenie pożarowo-wybuchowe. Benzyny klasyfikowane są jako substancje niebezpieczne dla zdrowia i środowiska. Jest to produkt skrajnie łatwopalny H224, może powodować raka H350, działa żrąco/drażniąco na skórę H315, a jej połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią H304. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki H361d, ponadto może powodować wady genetyczne H340 oraz wywoływać uczucie senności lub zawroty głowy. Stwarza zagrożenie dla środowiska wodnego (H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki). Zwroty wskazujące na środki ostrożności: P201 Przed użyciem zapoznać się ze specjalnymi środkami ostrożności; P210 Przechowywać z dala od źródeł ciepła, gorących powierzchni, iskrzenia, otwartego ognia i innych źródeł zapłonu, palenie wzbronione; P280 stosować rękawice ochronne/odzież ochronną/ochronę oczu/ochronę twarzy; P301+P310 w przypadku połknięcia natychmiast skontaktować się z ośrodkiem zatruć/ lekarzem; P403+P233 Przechowywać w dobrze wentylowanym miejscu. Przechowywać pojemnik szczelnie zamknięty. P501 zawartość/pojemnik usuwać do firm posiadających odpowiednie uprawnienia. DNELpracownik (wdychanie, toksyczność ostra): 1300 mg/m3/15 min, DNELpracownik (wdychanie, toksyczność ostra) 1100 mg/m3/15 min, DNELpracownik (wdychanie, toksyczność przedłużona): 840 mg/m3/8h. DNELkonsument (wdychanie, toksyczność ostra): 1200 mg/m3/15 min, DNELkonsument (wdychanie, toksyczność ostra): 640 mg/m3/15 min, DNELkonsument (wdychanie, toksyczność przedłużona): 180 mg/m3/24h. PNEC woda słodka0,51 mg/l, PNEC woda morska 0,017 mg/l, PNEC osad słodkiej wody 0,6mg/kg, PNEC osad wody morskiej 0,36 mg/kg, PNECdziałanie oczyszczalni ścieków 12,5 mg/l. Jest to żółta ciecz o charakterystycznym zapachu. Początkowa temperatura wrzenia i zakres temperatur wrzenia 30- 210 oC. Temperatura zapłonu <-10 oC. Gęstość par ok 3,8 (powietrze=1), gęstość względna (15 oC: 0,726- 0,775 g/cm3. Temperatura samozapłonu: >300 oC (bezołowiowa 95), 350 oC (bezołowiowa 98). Właściwości wybuchowe – mieszanina nie jest wybuchowa. Właściwości utleniające – mieszanina nie jest utleniająca. Toksyczność ostra: Gazolina LD50 (doustnie, szczur)> 5000 mg/kg; LC50 (inhalacyjnie, szczur) > 5610 mg/l (4h); LD50 (skóra, królik) > 2000 mg/kg. Eter etylowo- tert-butylowy: LD50 (doustnie, szczur) 2000 mg/kg; LD50 (skóra, królik) > 2000 mg/kg; LC50 (inhalacyjnie, szczur) > 5,88 mg/l (4h). Etanol: LD50 (doustnie, szczur) > 6200 mg/kg; LD50 (skóra, królik) > 20000 mg/kg; LC50 (inhalacyjnie, szczur) >124,7 mg/l (4h).
Olej napędowy grzewczy – substancja przeznaczona wyłącznie do celów opałowych. Zagrożenia: H351 podejrzewa się, że powoduje raka (skóra); H226 łatwopalna ciecz i pary; H332 Działa szkodliwie w następstwie wdychania; H315 Działa drażniąco na skórę; H304 Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią; H373 Może powodować uszkodzenie narządów (krew, grasica, wątroba) poprzez długotrwałe lub powtarzane narażenie; H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki; P261 Unikać wdychania mgły/par rozpylonej cieczy; P280 Stosować rękawice ochronne/odzież ochronną/ ochronę oczu/ ochronę twarzy; P301+P310 w przypadku połknięcia natychmiast skontaktować się z ośrodkiem zatruć lub lekarzem; P331 Nie wywoływać wymiotów; P501 Zawartość/pojemnik usuwać do miejsca składowania odpadów. Wartości DNEL dla pracowników: ostre narażenie: drogi oddechowe 2600 mg/m3/15 minut; długotrwałe narażenie: skóra 2,9 mg/kg/8h; drogi oddechowe: 68 mg aerozolu/m3/8h; dla społeczeństwa: ostre narażenie: drogi oddechowe 4300 mg/m3/15 minut; długotrwałe narażenie: skóra 1,3 mg/kg/24h; drogi oddechowe: 20 mg aerozolu/m3/24h. Jest to czerwona ciecz o nieokreślonym zapachu. Początkowa temperatura wrzenia 160°C, zakres temperatur wrzenia 160-370°C, temperatura zapłonu >56°C, granice wybuchowości: 1,3 do 6,6%, gęstość względna w 15°C 860 kg/m3; nie rozpuszcza się, temperatura samozapłonu 255°C, właściwości wybuchowe: w cząsteczce nie ma grup chemicznych związanych z właściwościami wybuchowymi; właściwości utleniające: na podstawie struktury chemicznej substancji (głównego składnika) nie wchodzi ona w reakcje egzotermiczne z materiałami łatwopalnymi.
Dodatki do paliw stwarzają następujące zagrożenia: są substancjami łatwopalnymi (226 łatwopalna ciecz i pary), działają szkodliwie po połknięciu (H302), połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią, ponadto powoduje poważne oparzenia skóry oraz uszkodzenia oczu (H314) oraz działa drażniąco na skórę (H315). Mogą powodować reakcję alergiczną skóry (H317), powoduje poważne uszkodzenia oczu (H318). Podejrzewa się, że powoduje raka (H351), działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki (H411).
Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych – produkt nie został zaklasyfikowany jako niebezpieczny. W myśl obowiązujących przepisów powoduje jednak podrażnienie: oczu (w przypadku kontaktu z produktem), żołądka (w przypadku spożycia). Produkt nie został zaklasyfikowany jako niebezpieczny dla środowiska Nr CAS 67762-38-3.
Substancje znajdujące się w Bazie Paliw Nr 9 w Woli Rzędzińskiej stwarzają przede wszystkim zagrożenie pożarowe. Ich pary mogą tworzyć z powietrzem mieszaniny wybuchowe a sam produkt naftowy stwarza zagrożenie zanieczyszczeniem środowiska gruntowo-wodnego. Zgodnie z przyjętą w PERN S.A. metodologią określania zagrożeń generowanych w Bazie Paliw Nr 9, szczegółowo opisaną w przekazanym do KW PSP i WIOŚ raporcie o bezpieczeństwie, spośród możliwych do wystąpienia awarii przemysłowych analizie poddano kilkadziesiąt rodzajów zagrożeń. Z grupy tej wytypowano zagrożenia najgroźniejsze w skutkach oraz najbardziej prawdopodobne a w oparciu o przeprowadzoną analizę ryzyka wytypowano tzw. reprezentatywne zdarzenia awaryjne, dla których przeprowadzone zostało modelowanie efektów fizycznych oddziaływania/narażenia w funkcji odległości. Do najniebezpieczniejszych form oddziaływania potencjalnej awarii przemysłowej zaliczono: intensywne promieniowanie termiczne jakie towarzyszy pożarom i/lub wybuchom, nadciśnienie, emisja oraz zadymienie (niebezpieczne produkty rozkładu termicznego i pirolizy). Reprezentatywne zdarzenia awaryjne odnoszą się do zagrożeń generowanych podczas awaryjnego uwolnienia substancji niebezpiecznych, w różnych miejscach, na terenie zakładu (wielostanowiskowy front załadunku cystern kolejowych i drogowych, zbiorniki magazynowe, rurociągi technologiczne, pompownia technologiczna), a utworzony scenariusz zakłada ujawnienie czynnika propagującego w postaci zapłonu (zarówno natychmiastowego jak i opóźnionego), przyczyniającego się do pożaru powierzchniowego (w dwóch przypadkach poprzedzonego wybuchem).
W tym miejscu należy podkreślić, że w wyniku przeprowadzonej analizy nie stwierdzono ryzyka nieakceptowanego ani ryzyka tolerowalnego nieakceptowanego w żadnym ze scenariuszy. Natomiast bardzo niska wartość częstości wystąpienia scenariuszy awaryjnych wskazuje na odpowiednie zaprojektowanie prowadzonego procesu oraz instalacji, w której ten proces zachodzi, a także zastosowanie odpowiedniej ilości skutecznych środków zapobiegających awariom oraz chroniących przed skutkami awarii.
Przeprowadzone modelowanie efektów oddziaływania w/w zdarzeń wskazują, że:
- większość zagrożeń jakie mogą wystąpić na terenie zakładu nie wychodzi poza jego obszar;
- w dwóch przypadkach poza granicami zakładu przewidziano oddziaływanie w postaci promieniowania cieplnego i nadciśnienia – zasięgi takiego oddziaływania ograniczają się do kilkudziesięciu metrów od granicy zakładu i najniższych wartości gęstości strumienia promieniowania cieplnego i nadciśnienia. W strefach tych znajdują się wyłącznie: łąki/pola uprawne lub las.
Powyższe, wobec charakterystycznego usytuowania Bazy Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej (sąsiedztwo pól uprawnych i lasów, pojedyncze firmy zlokalizowane o obrębie terenu zakładu) nie stanowi zagrożenia dla mieszkańców, których najbliższe zabudowania typu jednorodzinnego znajdują się w odległości min. kilkuset metrów od Bazy Paliw. Oznacza to, że strefa niebezpiecznego oddziaływania możliwych do wystąpienia na terenie Bazy Paliw Nr 9 w Woli Rzędzińskiej awarii – nie obejmuje jednostek organizacyjnych systemu oświaty i pomocy społecznej, zakładów opieki zdrowotnej czy innych określonych w wykazie zamieszczonym w wewnętrznym planie operacyjno-ratowniczym zakładu, podmiotów i instytucji służących społeczeństwu.
Mimo, że w/w zagrożenia rozpatrywane są wyłącznie w kategorii teoretycznie możliwe (nie wystąpiły od kilkudziesięciu lat funkcjonowania Bazy Paliw) na ich okoliczność przygotowane zostały procedury zarówno z poziomu zakładu jak i zewnętrznych jednostek ochrony przeciwpożarowej w formie wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego opracowanego przez prowadzącego zakład jak i zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego opracowanego przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w celu ograniczania potencjalnych skutków awarii i ich zwalczania.
Skutki scenariuszy RZA nie będą oddziaływały na osoby i obiekty poza terenem Bazy Paliw nr 9, przynajmniej do czasu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (aktualnie w strefie potencjalnego oddziaływania poważnej awarii przemysłowej nie znajdują się obiekty użyteczności publicznej, zamieszkania zbiorowego, produkcyjno-magazynowe (poza firmami w granicach zakładu) i inne.
Baza Paliw Nr 9 w Woli Rzędzińskiej jest zakładem bezpiecznym – wszystkie wartości ryzyka zredukowanego znajdują się w obszarze ryzyka akceptowalnego (co wykazane zostało w raporcie o bezpieczeństwie). Najwyższy poziom ryzyka A – akceptowany (największa uzyskana wartość prawdopodobieństwa wystąpienia skutków z zabezpieczeniami) został zidentyfikowany dla 5 scenariuszy awaryjnych RSA wyszczególnionych w raporcie o bezpieczeństwie i wynosi 1,25*10-7/rok. Najmniejsza uzyskana wartość prawdopodobieństwa odnosząca się do scenariusza awaryjnego związanego z olejem napędowym wynosi 4*10-8. /rok.
Prowadzący zakład dołożył wszelkich starań, aby zakład zaliczony do kategorii zakładów dużego ryzyka – tj. Baza Paliw Nr 9 w Woli Rzędzińskiej, pomimo stosunkowo dużych ilości magazynowanych paliw (substancji niebezpiecznych, o ilości przekraczającej wartości progowe dla ZDR) w jak najmniejszym stopniu wpływał na zagrożenia bezpieczeństwa właściwej miejscowo społeczności lokalnej. Przeprowadzona, gruntowna analiza zagrożeń możliwych do wystąpienia na terenie BP Nr 9 oraz rozwinięte, szczegółowe analizy zdarzeń reprezentatywnych (awarii) potwierdzają, że zakład – Baza Paliw Nr 9 w Woli Rzędzińskiej nie stanowi zagrożenia dla mieszkańców okolic przedmiotowej Bazy Paliw (w tym miejscowości Wola Rzędzińska). Scenariusze potencjalnych awarii, nawet w przypadku najgroźniejszych zdarzeń (Worst Case Scenario) swoim zasięgiem nie obejmują najbliższych zabudowań. Ponadto zastosowane rozwiązania techniczne, organizacyjne i systemowe (m.in.: poprzez Zintegrowany System Zarządzania oraz systematycznie podnoszona świadomość zagrożeń – wśród pracowników zatrudnionych w BP Nr 9 w Woli Rzędzińskiej umożliwiła sprowadzenie ryzyka powstania poważnej awarii przemysłowej (ryzyko pierwotne) do poziomu powszechnie akceptowalnego.
Konkludując, opisane w raporcie o bezpieczeństwie najbliżej położone zabudowania (w tym osoby), obiekty użyteczności publicznej, inne zakłady przemysłowe, ośrodki edukacyjne (jednostki organizacyjne oświaty), ośrodki pomocy społecznej, zakłady opieki zdrowotnej oraz inne podmioty i instytucje służące społeczeństwu – nie mogą zostać dotknięte skutkami takich awarii.
Na ternie Bazy Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej alarmowanie odbywa się przy użyciu syren alarmowych, wewnętrznej sieci łączności telefonicznej, urządzeń zapewniających łączność ze stanowiskiem kierowania właściwego miejscowo komendanta Państwowej Straży Pożarnej oraz łączność za pośrednictwem telefonii komórkowej (wyłącznie z wyznaczonych miejsc).
OSTRZEGANIE SPOŁECZEŃSTWA O WYSTĄPIENIU AWARII REALIZOWANE JEST POPRZEZ AKUSTYCZNY SYGNAŁ ALARMOWY TJ. MODULOWANY DŹWIĘK SYRENY W OKRESIE TRZECH MINUT.
Ostrzeganie o zaistniałej awarii rozpoczyna się praktycznie w chwili zauważenia przez dowolnego pracownika lub inną osobę przebywającą na terenie bazy paliw lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie sytuacji mogącej spowodować awarię (wyciek, pożar lub inne miejscowe zagrożenie) instalacji technologicznej, magazynowej lub środka transportu służącego do przewozu paliw płynnych. Ostrzeganie to w pierwszej kolejności dotyczyć będzie osób przebywających w bezpośrednim sąsiedztwie zaistniałego zdarzenia, które alarmowane będą ustnie.
Każda osoba będąca świadkiem zdarzenia powiadamia o nim Stanowisko Dyspozytorskie Bazy Paliw.
Stanowisko Dyspozytorskie
przyjmuje informacje telefoniczne pod nr: 14 631 20 80 – numer alarmowy, czynny całą dobę
Dodatkowo informację o zdarzeniu można przekazać na niżej wymienione numery:
- 14 631 20 60 (numery użytkowe, czynne całą dobę, Dyspozytornia Bazy);
Pracownik Stanowiska (Dyspozytor Bazy Paliw/Pracownik Służby Ochrony lub osoba go zastępująca) przekazuje informację o zdarzeniu Koordynatorowi Bazy Paliw (lub osobie go zastępującej), który po jej potwierdzeniu identyfikuje rodzaj awarii, miejsce jej powstania, zasięg i kierunki rozprzestrzeniania się zagrożenia oraz potencjalne skutki awarii.
W przypadku wystąpienia pożaru, wybuchu, wycieku albo innego zagrożenia dla osób, mienia lub środowiska alarm o zagrożeniu w Bazie Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej ogłaszany jest przez syreny alarmowe sygnałem modulowanym trwającym 3 minuty, natomiast odwołanie alarmu dźwiękiem ciągłym trwającym 3 minuty (dla odróżnienia od alarmu próbnego lub związanego z prowadzonymi ćwiczeniami, którego długość nie przekracza kilkunastu do kilkudziesięciu sekund).
Informacja o zdarzeniu przekazana zostanie telefonicznie do:
- Państwowej Straży Pożarnej (Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego PSP w Tarnowie) na numer 47 8314010 lub 112
- Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie na numer 478359010
- Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Krakowie, w godzinach pracy na numer: 12 422 48 95, poza godzinami pracy i w dni wolne: 606 382 072
Polecenie uruchomienia syreny alarmowej wydaje Koordynator Bazy Paliw/osoba przez niego upoważniona lub Pracownik Służby Ochrony. Sposób ogłoszenia alarmów przedstawia tabela poniżej. W przypadku Bazy Paliw możliwości techniczne sprowadzają się do możliwości zastosowania wyłącznie pierwszego przypadku – syreny alarmowe.
RODZAJ ALARMU | SPOSÓB OGŁOSZENIA ALARMÓW | ||
Akustyczny system alarmowy | Środki masowego przekazu (sposób niewykorzystywany w zakładzie) | Wizualny sygnał alarmowy (sposób niewykorzystywany w zakładzie) | |
Ogłoszenie alarmu | Sygnał akustyczny – modulowany dźwięk syreny w okresie trzech minut | Powtarzania trzykrotnie zapowiedź słowna:
Uwaga! Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm (podać przyczynę, rodzaj alarmu itp.) dla … |
Znak żółty w kształcie trójkąta lub w uzasadnionych przypadkach innej figury geometrycznej |
Odwołanie alarmu | Sygnał akustyczny – ciągły dźwięk syreny w okresie trzech minut | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna:
Uwaga! Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm (podać przyczynę, rodzaj alarmu itp.) dla … |
Po ogłoszeniu alarmu wszystkie osoby przebywające na terenie bazy obowiązane są podporządkować się poleceniom wydawanym przez kierującego działaniami z zakresu zwalczania pożaru i ewakuacji pracowników, a po przyjeździe zewnętrznych jednostek ochrony przeciwpożarowej – Kierującemu Działaniami Ratowniczymi.
Decyzję o ewentualnej ewakuacji okolicznych mieszkańców podejmuje właściwy terytorialnie organ administracji publicznej.
Jeśli zachodzi potrzeba komunikaty dla społeczeństwa mogą być podawane przez Państwową Straż Pożarną, Policję, a także organy właściwe do spraw zarządzania kryzysowego za pośrednictwem własnych urządzeń, za pośrednictwem środków masowego przekazu lub w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie.
Używane na terenie zakładu sygnały alarmowe mają wyłącznie pomocniczy charakter i służą przede wszystkim poinformowaniu pracowników zakładu o zagrożeniu i koniczności ograniczenia jego skutków, a także podjęciu działań z zakresu zwalczania pożaru i ewakuacji pracowników. Każdorazowe uruchomienie syreny alarmowej w zakładzie (w cyklu trzyminutowym), związane z wystąpieniem poważnej awarii przemysłowej lub zdarzeniem o znamionach poważnej awarii przemysłowej, wiąże się z jednoczesnym przekazaniem informacji o zdarzeniu do właściwych miejscowo organów, w szczególności Państwowej Straży Pożarnej i wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.
Uruchomienie syreny alarmowej w Bazie Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej, odbywa się niezwłocznie po wystąpieniu zagrożenia, celem ograniczenia do minimum jego skutków. Syreny alarmowe podlegają również okresowym kontrolom i sprawdzeniom poprawności działania. Alarmy próbne i sprawdzające nie podlegają wcześniejszym zgłoszeniom do właściwych terytorialnie organów administracji publicznej. Syreny alarmowe podlegają również okresowym kontrolom i sprawdzeniom poprawności działania. Alarmy próbne i sprawdzające nie podlegają wcześniejszym zgłoszeniom do właściwych terytorialnie organów administracji publicznej.
Poglądowy schemat alarmowania i przekazywania informacji o zdarzeniu przedstawia rysunek poniżej. Linie ciągłe oznaczają obligatoryjny przepływ informacji, linie przerywane obrazują komunikację warunkową – fakultatywny przepływ informacji (tj. w zależności od rodzaju zdarzenia i oceny kierującego zakładem). Służby, inspekcje i straże porozumiewają się pomiędzy sobą na podstawie odrębnych regulacji (telefonia komórkowa, łączność radiowa, np. kanał dowodzenia i współdziałania, grupa „ratunek” lub inny sposób).
W przypadku ogłoszenia alarmu o pożarze, wybuchu lub innym miejscowym zagrożeniu na terenie Bazy Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej oczekuje się współpracy pomiędzy społecznością lokalną, zamieszkującą tereny wokół Bazy Paliw a organami uprawnionymi do kierowania działaniami ratowniczymi (jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej) oraz policją. Organy administracji publicznej informują zagrożone osoby o wystąpieniu awarii, z uwzględnieniem poniższych informacji.
PO USŁYSZENIU SYGNAŁU O ZAGROŻENIACH
1. | Nie zbliżaj się do rejonu zagrożenia. |
2. | Nie zbliżaj się do okien zwróconych w kierunku Bazy paliw |
3. | Włącz telewizor lub radioodbiornik na częstotliwość stacji lokalnej |
4. | Wysłuchaj uważnie nadawanych komunikatów (w tym przekazywanych przez ruchome środki nagłaśniające). |
5. | Poinformuj sąsiadów o zagrożeniu |
6. | Postępuj zgodnie z poleceniami nadawanymi w komunikatach. Bezwzględnie wykonuj polecenia przekazywane przez lokalne władze lub służby ratownicze. |
7. | Wychodząc z domu pamiętaj o zabraniu:
|
8. | Wychodząc z domu pamiętaj o wyłączeniu dopływu wszystkich mediów do budynku, mieszkania (gaz, prąd, woda). |
9. | Wychodząc z domu pamiętaj o opuszczeniu rolet oraz jego zamknięciu. |
10. | W przypadku znajdowania się w samochodzie, w strefie intensywnego zadymienia – zamknąć okna i wyłączyć wentylację, a jeśli widoczność na to pozwala opuścić rejon zadymienia możliwie najkrótszą drogą. |
11. | Udaj się w rejon zbiórki ewakuowanych, który został podany w treści komunikatu. |
W PRZYPADKU INTENSYWNEGO ZADYMIENIA |
- Nie zbliżaj się do rejonu zagrożenia
- Schroń się w najbliższym budynku i nie opuszczaj go do czasu otrzymania komunikatu zezwalającego na opuszczenie budynku
- Przebywając na terenie otwartym:
- Zwróć uwagę na kierunek wiatru;
- Opuść zagrożony teren prostopadle do kierunku wiatru;
- Postępuj zgodnie z poleceniami zawartymi w komunikatach radiowych, telewizyjnych lub przekazywanych przez ruchome środki nagłaśniające;
- Chroń drogi oddechowe, o ile to możliwe wykonaj filtr ochronny z dostępnych materiałów (w miarę możliwości przygotuj wilgotne tampony lub chusty na nos i usta, zwilżając je roztworem wodnym sody oczyszczonej bądź wodą);
- Unikaj kontaktu z produktami rozkładu termicznego/dymem;
- Nie utrudniaj dojazdu ekipom ratowniczym do Bazy Paliw;
- Nie wchodź w obszar wysokiego zadymienia;
- Przebywając w pomieszczeniu, domu, biurze, sklepie itd.:
- Zabierz do mieszkań dzieci i osoby niepełnosprawne, a zwierzęta gospodarcze zamknij w ich pomieszczeniach;
- Zawiadom sąsiadów o zdarzeniu; w razie potrzeby zaopiekuj się osobami postronnymi;
- Zaopiekuj się osobami niepełnosprawnymi i starszymi oraz niepełnoletnimi;
- Włącz telewizor lub radioodbiornik na częstotliwość stacji lokalnej;
- Wysłuchaj nadawanych komunikatów i zasad postępowania w zaistniałej sytuacji;
- Bezwzględnie wykonaj przekazywane polecenia wydawane przez lokalne władze lub służby ratownicze;
- Wygaś i nie używaj otwartych źródeł ognia (junkersy, piece, papierosy itp.);
- Pozamykaj drzwi i okna oraz uszczelnij otwory okienne i wentylacyjne oraz drzwi mokrym papierem, tkaniną lub taśmą klejącą, izolacyjną);
- Przygotuj środki ochrony dróg oddechowych, wykonać filtr ochronny z dostępnych materiałów (zwilżona w wodzie lub w wodnym roztworze sody oczyszczonej chusteczka, tampon, ręcznik, szalik itp.) oraz założyć je jak zajdzie potrzeba;
- Przygotuj się do ewentualnej ewakuacji (przygotować niezbędny bagaż, zapas żywności, leki, dokumenty osobiste, latarkę itp.);
- Zabezpiecz produkty żywnościowe i przygotuj zapas wody;
- Po ogłoszeniu komunikatu o ewakuacji wyłącz wszystkie urządzenia elektryczne, zabierz przygotowany bagaż, zamknij mieszkanie i udaj się we wskazane miejsce;
- Zachowaj spokój i oddal się od miejsca zadymienia możliwie najkrótszą drogą;
- Stosuj się do poleceń prowadzących działania ratowniczo-gaśnicze i porządkowe;
- Udziel informacji kierującemu działaniami ewakuacyjnymi o osobach wymagających pomocy przy ewakuacji.
WYKAZ TELEFONÓW ALARMOWYCH | ||
CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO | 112 | |
RATOWNICTWO MEDYCZNE „POGOTOWIE RATUNKOWE” | 112 | |
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA | 112 | |
POLICJA | 112 | |
POGOTOWIE WODOCIĄGOWE | 994 | |
POGOTOWIE GAZOWE | 992 | |
POGOTOWIE ENERGETYCZNE | 991 | |
CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO W TARNOWIE | 14 688 33 30
516529156 |
Produkcja, przetwarzanie, transport lub magazynowanie niebezpiecznych (łatwopalnych, wybuchowych, toksycznych, niebezpiecznych dla środowiska) substancji chemicznych w dużych ilościach stwarza potencjalne zagrożenie związane z ich uwolnieniem do otoczenia w sposób niekontrolowany. Zdarzenia takie można przewidzieć teoretycznie, oszacować prawdopodobieństwo ich zajścia, ale nie można ściśle określić miejsca i czasu ich wystąpienia, jak również dokładnie oznaczyć zasięgu oddziaływania i skali ryzyka dla ludzi i środowiska. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2022 poz. 2556) sytuację taką określa się mianem poważnej awarii i rozumie się przez nią zdarzenie, w szczególności emisję, pożar lub eksplozję, powstałe w trakcie procesu przemysłowego, magazynowania lub transportu, w których występuje jedna lub więcej niebezpiecznych substancji, prowadzące do natychmiastowego powstania zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub środowiska lub powstania takiego zagrożenia z opóźnieniem. Artykuł 249 cytowanej ustawy nakłada na prowadzącego zakład, stwarzający możliwość wystąpienia poważnej awarii – obowiązek zapewnienia, aby zakład ten był zaprojektowany, wykonany, prowadzony i likwidowany w sposób zapobiegający awariom przemysłowym i ograniczający ich skutki dla ludzi oraz środowiska.
Baza Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej, ze względu na ilości substancji niebezpiecznych (palnych) magazynowanych na jej terenie, zgodnie z rozporządzeniem ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 roku, w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138) została zaklasyfikowana do zakładów o dużym ryzyku. Tym samym prowadzący zakład, w myśl ustawy Prawo ochrony środowiska zobowiązany jest m.in. do podjęcia odpowiednich przygotowań w zakładzie, w tym również w porozumieniu ze służbami ratowniczymi, które cyklicznie kontrolują takie zakłady, w celu zapobiegania powstawaniu awarii, zaś w przypadku ich wystąpienia – opanowania zdarzenia oraz zminimalizowania jej skutków.
Zgodnie z wymaganiami art. 260 ustawy POŚ Baza Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej będąca terenową jednostką organizacyjną PERN S.A. opracowała wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy. Założenia tego planu oraz możliwości podjęcia działań ratowniczych i zabezpieczających są weryfikowane podczas ćwiczeń sprawdzających i zgrywających współpracę służb odpowiedzialnych za reagowanie na wypadek awarii. Stosownie do wymagań zawartych w art. 261 ustawy POŚ, analiza oraz ćwiczenia związane z realizacją wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego odbywają się z częstotliwością nie rzadziej niż co 3 lata.
Baza Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej przekazała Małopolskiemu Komendantowi Wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie informacje niezbędne do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, zgodnie z wymaganiami art. 261 ustawy Prawo ochrony środowiska. Informacje niezbędne do przygotowania zewnętrznego planu zawarte zostały w zgłoszeniu zakładu, programie zapobiegania awariom oraz wewnętrznym planie operacyjno-ratowniczym. Opracowanie zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, leży w gestii Komendy Wojewódzkiej PSP (art. 265 POŚ), przy czym, Komendant Wojewódzki PSP ma prawo odstąpić od jego przygotowania, jeśli z informacji dostarczonych przez prowadzącego zakład wynika, w sposób niebudzący wątpliwości, że nie występuje ryzyko rozprzestrzeniania się skutków awarii poza zakład (art. 266 POŚ). Dla Bazy Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej został opracowany zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy.
Dodatkowe informacje dotyczące Bazy Paliw nr 9 w Woli Rzędzińskiej, w zakresie nieobjętym tajemnicą handlową i/lub tajemnicą przedsiębiorstwa można uzyskać kierując pisemny wniosek na adres:
PERN S.A.
ul. Wyszogrodzka 133
09-410 Płock
Informacje związane z:
- zatwierdzonymi raportami o bezpieczeństwie lub ich zmianami;
- przyjętymi zewnętrznymi planami operacyjno-ratowniczymi;
- przedłożonymi zgłoszeniami zakładów;
- pozytywnie zatwierdzonymi programami zapobiegania poważnym awariom;
- kontrolami planowanymi w terenie;
- możliwością udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego (na 30 dni przed jego przyjęciem);
- instrukcjami o postępowaniu mieszkańców na wypadek wystąpienia awarii;
- corocznie aktualizowanym wykazem substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładach o dużym ryzyku;
- odstąpieniem od sporządzenia zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
podawane są również przez Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej (na mocy art. 267 POŚ).