Pierwsze próby szczelności zbiorników Terminala Naftowego w Gdańsku

Rozbudowa Terminala Naftowego w Gdańsku, projektu należącego do Megainwestycji PERN, wchodzi w zasadniczy etap. Na ukończeniu są prace przy konstrukcji stalowej trzech zbiorników: 170, 175, 180, każdy o pojemności 100 tys.m³ . Zakończyła się również próba hydrostatyczna pierwszego zbiornika nr 190, o pojemności 45 tys.m³.

Próbę hydrostatyczną zbiornika wykonuje się w ramach obowiązkowych badań technicznych. W trakcie jej trwania sprawdza się wytrzymałość, szczelność i odkształcanie konstrukcji stalowej oraz osiadanie fundamentu zbiornika pod pełnym obciążeniem.

W czasie próby napełnia się równocześnie płaszcz i osłonę, co pozwala na równomierne obciążenie fundamentów, których osiadanie jest mierzone i analizowane w trakcie całego badania. Równomierność osiadania jest szczególnie ważna w przypadku zbiornika z dachem pływającym, ponieważ zapobiega deformacjom płaszcza zbiornika, które mogłyby powodować klinowanie dachu pływającego.

Poddawany obecnie próbie hydrostatycznej zbiornik o pojemności 45 tys. m³ ma płaszcz wewnętrzny o średnicy 50 m i wysokości 24,6 m. Płaszcz zewnętrzny, zwany również osłoną, ma średnicę 54 m i wysokość 21 m.

Ze względu na bardzo trudne warunki gruntowe, fundament zbiornika na TNG jest złożony z fundamentu pośredniego i bezpośredniego. Fundament pośredni zbiornika 45 tys. m³  jest systemem 455 betonowych pali o średnicy 40 cm i długości 21-24 m, które przenoszą obciążenie z fundamentu bezpośredniego na warstwę nośną gruntu znajdującą się na głębokości ok. 19 m pod poziomem terenu. Fundament bezpośredni wykonany jest w formie podwójnego żelbetowego ringu, na którym są posadowione płaszcz i osłona zbiornika. Wewnętrzną cześć fundamentu bezpośredniego stanowi warstwa transportowa wykonana w formie zagęszczonej zasypki piaskowo-żwirowej podpierającej dno zbiornika.

Etap II rozbudowy Terminala Naftowego, należącego do programu Megainwestycje PERN, zakłada powstanie pięciu zbiorników przeznaczonych do magazynowania ropy naftowej: trzech o pojemności 100 tys. m³  każdy oraz dwóch o pojemności 45 tys. m³  każdy. Dzięki temu zostanie zwiększona zdolność magazynowania, a także możliwości separacji różnych gatunków ropy naftowej dostarczanej drogą morską do Naftoportu.

Zbiorniki nr 170, 175, 180 i 190 zostaną przekazane do eksploatacji w październiku tego roku. Zbiornik nr 185 o pojemności 45 tys. m³ , w związku z koniecznością usunięcia napotkanej na głębokości od  4 do 10 metrów przeszkody będącej pozostałością granitowego umocnienia wybrzeża, zostanie włączony do istniejącej infrastruktury w sierpniu 2021 roku.