Baza Paliw nr 1 w Koluszkach
NavigierenNazwa prowadzącego zakład | PERN S.A. |
---|---|
Adres siedziby | Wyszogrodzka 133, 09-410 Płock |
Adres Biura | ul. Stawki 2B, 00-193 Warszawa |
Telefony | 24 266 23 00; 22 860 74 01 |
Fax | 24 266 22 03; 22 860 74 51 |
Strona WWW | www.pern.pl |
NIP | 7740003097 |
REGON | 000044641 |
Stanowisko | Rzecznik Prasowy PERN S.A. |
---|---|
Telefon kontaktowy | +48 24 266 23 00 |
Nazwa | Baza Paliw nr 1 w Koluszkach |
---|---|
Kierujący Zakładem | Koordynator Bazy Paliw |
Adres | ul. Naftowa 1, 95-040 Koluszki, powiat łódzki-wschodni, województwo łódzkie |
Telefony | 44 714 69 80 |
Fax | 44 714 16 58 |
Na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r., w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138), po zastosowaniu zasady sumowania zgodnie z pkt. 2 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia Baza Paliw nr 1 w Koluszkach spełnia kryteria zaliczające ją do zakładu dużego ryzyka wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Krajowe rozwiązania w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym, ustanowione w ustawie Prawo ochrony środowiska, potwierdzają wdrożenie do prawodawstwa polskiego wymagań zawartych m.in. w Dyrektywie Seveso III, będącej podstawą regulacji prawnych w zakresie przeciwdziałania poważnym awariom przemysłowym. Tym samym, na prowadzącym zakład spoczywają obowiązki wynikające z ustawy Prawo ochrony środowiska, (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r., poz. 1219) w szczególności:
- obowiązek ochrony środowiska przed awariami (art. 244 POŚ);
- zapewnienie, aby zakład był zaprojektowany, wykonany, prowadzony i likwidowany w sposób zapobiegający awariom przemysłowym i ograniczający ich skutki dla ludzi i środowiska (art. 249 POŚ);
- obowiązek zgłoszenia zakładu właściwemu organowi Państwowej Straży Pożarnej oraz przekazania do wiadomości wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska (art. 250 POŚ);
- obowiązek sporządzenia programu zapobiegania awariom, wdrażanego za pomocą systemu zarządzania bezpieczeństwem, gwarantującego odpowiedni do zagrożeń poziom ochrony ludzi i środowiska, stanowiącego element ogólnego systemu zarzadzania zakładem (art. 251 POŚ);
- obowiązek opracowania i wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem, gwarantującego odpowiedni do zagrożeń poziom ochrony ludzi i środowiska, stanowiącego element ogólnego systemu zarządzania zakładem (art. 252 POŚ),
- obowiązek opracowania raportu o bezpieczeństwie potwierdzającego, że zakład: jest przygotowany do stosowania programu zapobiegania awariom i do zwalczania awarii przemysłowych; spełnia warunki do wdrożenia systemu bezpieczeństwa; zostały przeanalizowane możliwości wystąpienia awarii przemysłowej i podjęto środki konieczne do zapobieżenia im; zostały zachowane zasady bezpieczeństwa oraz prawidłowego projektowania, wykonania i utrzymywania instalacji, w tym magazynów, urządzeń z wyłączeniem środków transportu i infrastruktury, związanej z działaniem mogącym powodować ryzyko wystąpienia awarii; został opracowany wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy, dostarczono komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej informacje do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, a także zawarto w nim niezbędne informacje do celów planowania i zagospodarowania przestrzennego (art. 253 POŚ),
- obowiązek opracowania wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego w celu zapobiegania, zwalczania i ograniczania skutków awarii przemysłowej, zawierający w szczególności: zakładane działania służące ograniczeniu skutków awarii przemysłowej dla ludzi i środowiska; propozycje metod i środków służących ochronie ludzi i środowiska przed skutkami awarii przemysłowej; informację o występujących zagrożeniach, podjętych środkach zapobiegawczych i działaniach, które będą podjęte w przypadku wystąpienia awarii przemysłowej; przedstawianą społeczeństwu i właściwym organom Państwowej Straży Pożarnej, wojewodzie, wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska, staroście, wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta; wskazanie sposobów usunięcia skutków awarii przemysłowej i przywrócenia środowiska do stanu poprzedniego, a w przypadku gdy nie jest to możliwe – sposobów usunięcia zagrożenia dla zdrowia, ludzi i stanu środowiska; wskazanie sposobów zapobiegania transgranicznym skutkom awarii przemysłowej (art. 260 POŚ),
- obowiązek dostarczenia komendantowi wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska wykazu zawierającego dane o rodzaju, kategorii i ilości substancji niebezpiecznych znajdujących się na terenie zakładu, a także do corocznego aktualizowania wykazu, według stanu na dzień 31 grudnia, w terminie do końca stycznia roku następnego (art. 263 POŚ).
Zgodnie z intencją ustawodawcy wyżej wymienione obowiązki spoczywające na prowadzącym zakład zostały zrealizowane, zaś dokumentacja wynikająca z ustawy Prawo ochrony środowiska – przekazana Komendantowi Wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej w Łodzi oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w Łodzi. Potwierdzeniem dopełnienia powyższych obowiązków jest Decyzja administracyjna Łódzkiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, wydana na podstawie pozytywnej opinii Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Łodzi zatwierdzająca zmieniony Raport o bezpieczeństwie Bazy Paliw nr 1 w Koluszkach.
Wykaz substancji niebezpiecznych znajdujących się w Bazie Paliw nr 1 w Koluszkach, wg stanu na dzień 31 grudnia roku sprawozdawczego, przekazywany jest właściwym organom (Komendantowi Wojewódzkiemu PSP oraz Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska) corocznie do końca stycznia roku następnego.
Przedmiotem działalności Bazy Paliw nr 1 w Koluszkach jest:
- Przyjmowanie produktów naftowych:
- rurociągiem dalekosiężnym (benzyna, olej napędowy, bazowy olej opałowy) z Rafinerii w Płocku,
- cysternami kolejowymi i cysternami drogowymi w szerokim asortymencie produktów naftowych,
- w pojemnikach IBC.
- Przechowywanie produktów naftowych:
- w zbiornikach naziemnych – o osi głównej pionowej z dachem pływającym,
- w zbiornikach naziemnych – o osi głównej pionowej z dachem stałym,
- w zbiorniku naziemnym ze ścianą osłonową – o osi głównej pionowej z dachem stałym,
- w zbiorniku naziemnym ze ścianą osłonową – o osi głównej pionowej z dachem stałym i pływającą membraną,
- w zbiornikach naziemnych – o osi głównej poziomej,
- w zbiornikach podziemnych – o osi głównej poziomej.
- Dystrybucja produktów naftowych:
- rurociągiem dalekosiężnym relacji Koluszki – Boronów,
- cysternami kolejowymi,
- cysternami drogowymi.
- Przeładunek i magazynowanie produktów pochodnych ropy naftowej, paliw płynnych za pomocą własnych urządzeń technologicznych i zbiorników magazynowych.
- Składowanie rezerw państwowych i zapasów obowiązkowych paliw płynnych.
- Prowadzenie badań i analiz technicznych paliw płynnych przez własne Laboratorium Produktów Naftowych.
- Usługi w zakresie uszlachetniania paliw (barwienie, dodawani komponentów).
Lp. | Nazwa substancji | Rodzaj zagrożenia, kategoria i rodzaj |
1. | Olej napędowy | H226, H304, H315, H332, H351, H373, H411, P210, P280, P301+P310, P331, P332+P313, P501 |
2. | Olej napędowy opałowy grzewczy | H226, H304, H315, H332, H351, H373, H411, P261, P280, P301+P310, P331, P501 |
3. | Benzyna Pb 98/95 | H224, H304, H315, H336, H340, H411, H350, H361d, P201, P210, P280, P301+P310, P403+P233, P501 |
4. | Paliwo lotnicze JET A-1 | H226, H304, H315, H336, H411 |
5. | Przedmieszka bioetanolowa | H226, H304, H336, H372, H411, EUH066 |
6. | Dodatki do paliw | H226, H302, H304, H314, H315, H317, H318, H351, H411 |
Olej napędowy – paliwo do napędu silników szybkoobrotowych o zapłonie samoczynnym, stosowanych w transporcie naziemnym. Jest to łatwopalna ciecz i pary (Flam. Liq. 3, H226), dla człowieka stwarza zagrożenia takie jak: toksyczność ostra – wdychanie Acute Tox. 4 (H332 Działa szkodliwie w następstwie wdychania); działanie żrące/drażniące na skórę: Skin Irrit. 2 (H315 Działa drażniąco na skórę); zagrożenie spowodowane aspiracją: Asp. Tox. 1 (H304 Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią); Rakotwórczość: Carc. 2 (H351 Podejrzewa się, że powoduje raka); działanie toksyczne na narządy docelowe – powtarzane narażenie STOT wielokr. Naraż. STOT RE 2 (H373 Może spowodować uszkodzenie narządów (krew, grasica, wątroba) w następstwie długotrwałego lub powtarzanego narażenia). Dla środowiska: stwarzające zagrożenie dla środowiska wodnego: Aquatic Chronic 2 (H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki). Zwroty wskazujące środki ostrożności: P210 Przechowywać z dala od źródeł ciepła, gorących powierzchni, iskrzenia, otwartego ognia i innych źródeł zapłonu, palenie wzbronione; P280 stosować rękawice ochronne/odzież ochronną/ ochronę oczu/ ochronę twarzy; P301+P310 w przypadku połknięcia natychmiast skontaktować się z ośrodkiem zatruć/ lekarzem; P331 nie wywoływać wymiotów; P332+P313 w przypadku wystąpienia podrażnienia skóry zasięgnąć porady/zgłosić się pod opiekę lekarza; P501 zawartość/pojemnik usuwać do firm posiadających odpowiednie uprawnienia. NDS: 5 mg/m3 (oleje mineralne wysokorafinowane – frakcja wdychalna). DNELpracownik (wdychanie, toksyczność ostra): 4300 mg/m3 15 min., DNELpracownik (skóra, toksyczność przewlekła): 2,9 mg/kg/8h, DNELpracownik (wdychanie, toksyczność przewlekła): 68 mg/m3/8h (aerozol), DNELkonsument (wdychanie, toksyczność ostra): 2600 mg/m3 15 min, DNELkonsument (skóra, toksyczność przewlekła): 1,3 mg/kg/24h; DNELkonsument (wdychanie, toksyczność przewlekła): 20 mg/m3/24h (aerozol); PNECwoda słodka, morska, osad, gleba, oczyszczalnia ścieków Nie dotyczy – mieszanina substancji UVCB
Jest to bezbarwna lub jasnożółta ciecz o charakterystycznym zapachu. Początkowa temperatura wrzenia i zakres temperatur wrzenia 175-180°C – początkowa temperatura wrzenia, 95% obj. Destyluje do 360°C. Temperatura zapłonu >55°C. Gęstość par ok 6 (powietrze=1), gęstość względna (w 15°C):0,82 – 0,845 g/cm3. Temperatura samozapłonu >260°C. Właściwości wybuchowe: nie jest wybuchowy, właściwości utleniające: nie jest utleniający. Toksyczność ostra: LD50: >2000 mg/kg (doustnie, szczur); LC50: 4100 mg/m3 (inhalacyjnie, szczur, 4h); LD50: >5000 (skóra, królik).
Olej napędowy grzewczy (opałowy) – substancja przeznaczona wyłącznie do celów opałowych. Zagrożenia: H351 podejrzewa się, że powoduje raka (skóra); H226 łatwopalna ciecz i pary; H332 Działa szkodliwie w następstwie wdychania; H315 Działa drażniąco na skórę; H304 Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią; H373 Może powodować uszkodzenie narządów (krew, grasica, wątroba) poprzez długotrwałe lub powtarzane narażenie; H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki; P261 Unikać wdychania mgły/par rozpylonej cieczy; P280 Stosować rękawice ochronne/odzież ochronną/ ochronę oczu/ ochronę twarzy; P301+P310 w przypadku połknięcia natychmiast skontaktować się z ośrodkiem zatruć lub lekarzem; P331 Nie wywoływać wymiotów; P501 Zawartość/pojemnik usuwać do miejsca składowania odpadów. Wartości DNEL dla pracowników: ostre narażenie: drogi oddechowe 2600 mg/m3/15 minut; długotrwałe narażenie: skóra 2,9 mg/kg/8h; drogi oddechowe: 68 mg aerozolu/m3/8h; dla społeczeństwa: ostre narażenie: drogi oddechowe 4300 mg/m3/15 minut; długotrwałe narażenie: skóra 1,3 mg/kg/24h; drogi oddechowe: 20 mg aerozolu/m3/24h. Jest to czerwona ciecz o nieokreślonym zapachu. Początkowa temperatura wrzenia 160°C, zakres temperatur wrzenia 160-370°C, temperatura zapłonu >56°C, granice wybuchowości: 1,3 do 6,6%, gęstość względna w 15°C 860 kg/m3; nie rozpuszcza się, temperatura samozapłonu 255°C, właściwości wybuchowe: w cząsteczce nie ma grup chemicznych związanych z właściwościami wybuchowymi; właściwości utleniające: na podstawie struktury chemicznej substancji (głównego składnika) nie wchodzi ona w reakcje egzotermiczne z materiałami łatwopalnymi.
Benzyna bezołowiowa – charakteryzuje się bardzo niską temperatura zapłonu. Pary tworzą mieszaniny wybuchowe z powietrzem, są cięższe od powietrza, rozprowadzają się i kumulują przy powierzchni ziemi, w naturalnych zagłębieniach oraz dolnych kondygnacjach w pomieszczeniach. Produkt jest lżejszy od wody i praktycznie w niej nierozpuszczalny, pływa na jej powierzchni stwarzając zagrożenie pożarowo- wybuchowe. Benzyny klasyfikowane są jako substancje niebezpieczne dla zdrowia i środowiska. Jest to produkt skrajnie łatwopalny H224, może powodować raka H350, działa żrąco/drażniąco na skórę H315, a jej połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią H304. Podejrzewa się, że działa szkodliwie na dziecko w łonie matki H361d, ponadto może powodować wady genetyczne H340 oraz wywoływać uczucie senności lub zawroty głowy. Stwarza zagrożenie dla środowiska wodnego (H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki). Zwroty wskazujące na środki ostrożności: P201 Przed użyciem zapoznać się ze specjalnymi środkami ostrożności; P210 Przechowywać z dala od źródeł ciepła, gorących powierzchni, iskrzenia, otwartego ognia i innych źródeł zapłonu, palenie wzbronione; P280 stosować rękawice ochronne/odzież ochronną/ ochronę oczu/ ochronę twarzy; P301+P310 w przypadku połknięcia natychmiast skontaktować się z ośrodkiem zatruć/ lekarzem; P403+P233 Przechowywać w dobrze wentylowanym miejscu. Przechowywać pojemnik szczelnie zamknięty. P501 zawartość/pojemnik usuwać do firm posiadających odpowiednie uprawnienia. DNELpracownik (wdychanie, toksyczność ostra): 1300 mg/m3 /15 min, DNELpracownik (wdychanie, toksyczność ostra) 1100 mg/m3 /15 min, DNELpracownik (wdychanie, toksyczność przedłużona): 840 mg/m3 /8h. DNELkonsument (wdychanie, toksyczność ostra): 1200 mg/m3/15 min, DNELkonsument (wdychanie, toksyczność ostra): 640 mg/m3/ 15 min, DNELkonsument (wdychanie, toksyczność przedłużona): 180 mg/m3/ 24h. PNEC woda słodka0,51 mg/l, PNEC woda morska 0,017 mg/l, PNEC osad słodkiej wody 0,6mg/kg, PNEC osad wody morskiej 0,36 mg/kg, PNECdziałanie oczyszczalni ścieków 12,5 mg/l.
Jest to żółta ciecz o charakterystycznym zapachu. Początkowa temperatura wrzenia i zakres temperatur wrzenia 30- 210oC. Temperatura zapłonu <10oC. Gęstość par ok 3,8 (powietrze=1), gęstość względna (15oC: 0,726- 0,775 g/cm3. Temperatura samozapłonu: 340oC ( bezołowiowa 95), 350oC (bezołowiowa 98). Właściwości wybuchowe- mieszanina nie jest wybuchowa. Właściwości utleniające- mieszanina nie jest utleniająca. Toksyczność ostra: Gazolina LD50 (doustnie, szczur)> 5000 mg/kg; LC50 (inhalacyjnie, szczur) > 5610 mg/l (4h); LD50 (skóra, królik) > 2000 mg/kg. Eter etylowo- tert-butylowy: LD50 (doustnie, szczur) 2000 mg/kg; LD50 (skóra, królik) > 2000 mg/kg; ·LC50 (inhalacyjnie, szczur) > 5,88 mg/l (4h). Etanol: LD50 ( doustnie, szczur) > 6200 mg/kg; LD50 (skóra, królik) > 20000 mg/kg; LC50 (inhalacyjnie, szczur) >124,7 mg/l (4h).
Paliwo lotnicze JET-A1 jest łatwopalną cieczą (Flam. Liquid 3 H226). Dla człowieka stwarza następujące zagrożenia: działa drażniąco na skórę Skin Irrit 2 (H315), spowodowane aspiracją Asp. Tox. 1 (H304 Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią). Może wywoływać uczucie senności lub zawroty głowy (STOT Single Exp.3 H336). Jest niebezpieczny dla środowiska wodnego Aquatic Chronic 2 (H411 Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki). Podczas stosowania urządzeń wysokociśnieniowych może dojść do wstrzyknięcia przezskórnego. Rozlanie substancji powoduje powstawanie śliskich powierzchni. Zwroty wskazujące na środki ostrożności: P102 Chronić przed dziećmi; P210 Przechowywać z dala od źródeł ciepła, gorących powierzchni, iskrzenia, otwartego ognia i innych źródeł zapłonu, palenie wzbronione; P280 stosować rękawice ochronne/odzież ochronną/ ochronę oczu/ ochronę twarzy, P301+P310
w przypadku połknięcia natychmiast skontaktować się z ośrodkiem zatruć/ lekarzem; P331 Nie wywoływać wymiotów; P501 Zawartość/ pojemnik usuwać do miejsca składowania odpadów. NDS wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) – jako suma iloczynów stężeń
i współczynników rakotwórczości 9-ciu rakotwórczych WWA: 0,002 mg/m3. NDS Nafta 100 mg/m3,
NDS Siarkowodór 7 mg/m3. DNEL konsument (doustnie): 19 mg/kg/24h.
Jest to bezbarwna lub jasnożółta ciecz. Jej zapach nie jest określony. Temperatura wrzenia i zakres temperatur wrzenia: 150- 290oC. Temperatura zapłonu: 38oC. Gęstość względna ( w 15oC): 0,775- 0,840 g/ cm3. Temperatura samozapłonu: 200 o
Przedmieszka bioetanowa jest łatwopalną cieczą (226 łatwopalna ciecz i pary). Dla ludzi stwarza następujące zagrożenia: połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią (H304), może powodować uczucie senności i zawroty głowy (H336) oraz uszkodzenia narządów poprzez długotrwałe lub narażenie powtarzane (H372), natomiast powtarzające się narażenie może powodować wysuszanie lub pękanie skóry (EUH066). Substancja stwarza zagrożenie dla środowiska wodnego (H411 działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki).
Dodatki do paliw stwarzają następujące zagrożenia: są substancjami łatwopalnymi (226 łatwopalna ciecz i pary), działają szkodliwie po połknięciu (H302), połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią, ponadto powoduje poważne oparzenia skóry oraz uszkodzenia oczu (H314) oraz działa drażniąco na skórę (H315). Mogą powodować reakcję alergiczną skóry (H317), powoduje poważne uszkodzenia oczu (H318). Podejrzewa się, że powoduje raka (H351), działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki (H411).
Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych – produkt nie został zaklasyfikowany jako niebezpieczny. W myśl obowiązujących przepisów powoduje jednak podrażnienie: oczu (w przypadku kontaktu z produktem), żołądka (w przypadku spożycia). Produkt nie został zaklasyfikowany jako niebezpieczny dla środowiska Nr CAS 68990-52-3.
Oprócz w/w substancji niebezpiecznych, które decydują o zaliczeniu zakładu do zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, na terenie Bazy Paliw nr 1 w Koluszkach magazynowane są również inne substancje niebezpieczne, w zdecydowanie mniejszej ilości, najczęściej pełniące funkcję dodatków do paliw, tj. m.in.: dodatki takie jak Keropur, Nemo, FD00033A, FG00024A, MProver, Energoflonyl, Energocet, Ultrazol, Lubrizol, barwnik Dyeguard RED PL 4. Szkodliwość takich substancji związana jest przede wszystkim z bezpośrednim kontaktem, co oznacza, że poza terenem zakładu nie stanowią zagrożenia dla mieszkańców. Ogólna ich charakterystyka przedstawia się następująco:
- Nemo jest to produkt palny, szkodliwy oraz niebezpieczny dla środowiska. Działa szkodliwie może powodować uszkodzenie płuc w przypadku połknięcia. Działa toksycznie na organizmy wodne, może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym.
- Komponent bioetanolowy jest substancją wysoce łatwopalną, tworzącą z powietrzem mieszaniny wybuchowe. Pary są cięższe od powietrza. Może działać drażniąco na oczy, skórę i drogi oddechowe. Dla środowiska nie jest szczególnie szkodliwym, większe ilości zrzucone do wód mogą powodować odtlenienie.
- Dyeguard RED PL 4 jest substancją mogącą tworzyć palne mieszaniny. Opary mogą podrażniać oczy. Spożycie może doprowadzić do zawrotów, bólów głowy i uszkodzenia płuc. Toksyczny dla organizmów wodnych. Może wywołać długoterminowe szkodliwe skutki w środowisku wodnym.
- D-OBR-Y/V jest substancją palną (temperatura zapłonu >62oC). Podczas spalania wydzielają się tlenki węgla i azotu. Może powodować uczulenie w kontakcie ze skórą. Działa drażniąco na oczy i skórę, może powodować uszkodzenie płuc w przypadku połknięcia. Działa toksycznie na organizmy wodne, może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym.
- Powerguard (TM) jest substancją palną (temperatura zapłonu >68oC). Połknięcie i wdychanie może powodować śmierć, utratę przytomności, zmniejszenie wagi płodowej, zwiększenie częstotliwości zgonów płodowych i deformacji kośćca. Podejrzewa się, że powoduje raka. Może powodować reakcję alergiczną skóry. Może wywoływać bóle żołądka uczucie senności/zmęczenie lub zawroty głowy. Działa drażniąco na skórę i oczy. Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym. Podczas pożaru mogą powstawać: dwutlenek węgla (CO2), tlenek węgla, tlenki azotu (NOx).
- ULTRAZOL jest substancją palną. Spalanie może spowodować uwalnianie drażniących i toksycznych substancji, które mogą przemieszczać się wzdłuż podłoża do odległego źródła zapłonu. Działa drażniąco na skórę i oczy. Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe grozi śmiercią. Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki.
- LUBRIZOL jest substancją palną (temperatura zapłonu >610C). W trakcie spalania mogą powstawać tlenek węgla i inne produkty niepełnego spalania. Działa drażniąco na skórę i oczy. Działa szkodliwie w następstwie wdychania. Może powodować podrażnienie dróg oddechowych. Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią. Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki.
- FG00024 A jest substancją palną (temperatura zapłonu >610C). Powoduje poważne uszkodzenie oczu. Działa drażniąco na skórę. Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią. Działa na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki.
- FD00033 A jest substancją palną (temperatura zapłonu >640C). Działa drażniąco na skórę i oczy. Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe grozi śmiercią. Działa bardzo toksycznie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki.
- Energoflonyl 224 jest substancją palną (temperatura zapłonu >620C). Połknięcie i dostanie się przez drogi oddechowe może grozić śmiercią. Działa drażniąco na skórę i oczy. Działa toksycznie na organizmy wodne, powodując długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym.
- Keropur jest substancją palną (temp. zapłonu ok. 660C). Pary wraz z powietrzem mogą tworzyć mieszaniny wybuchowe. Działa drażniąco na oczy i skórę. Działa toksycznie na organizmy wodne może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym.
Substancje znajdujące się w Bazie Paliw nr 1 w Koluszkach stwarzają przede wszystkim zagrożenie pożarowe i wybuchowe. Ich pary tworzą z powietrzem mieszaniny wybuchowe. W przypadku pożaru należy unikać wdychania produktów spalania, gdyż mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia. Szkodliwe oddziaływanie substancji możliwe jest wyłącznie podczas bezpośredniego kontaktu z nimi. Oznacza to, iż ewentualne oddziaływanie praktycznie nie dotyczy obszarów położonych poza Bazą Paliw nr 1 w Koluszkach.
Zgodnie z przyjętą metodologią określania zagrożeń generowanych w terenowych jednostkach organizacyjnych PERN S.A., w Bazie Paliw nr 1 w Koluszkach, spośród najgroźniejszych, reprezentatywnych scenariuszy awarii wyróżnia się:
- Powstanie w zbiorniku magazynowym mieszaniny wybuchowej i jej zapłon – zbiornik z benzyną z dachem stałym w tacy;
- Uszkodzenie powłoki, armatury zbiornika z benzyną z dachem stałym w tacy;
- Przepełnienie zbiornika z benzyną z dachem stałym w tacy;
- Przepełnienie zbiornika z olejem napędowym;
- Awaria pompy technologicznej (rozszczelnienie na kołnierzu, rozszczelnienie związane z uszkodzeniem uszczelnienia wału pompy) w pompowni paliw;
- Uszkodzenie armatury rurociągu technologicznego między obiektami bazy paliw;
- Uszkodzenie armatury rurociągu dalekosiężnego produktów naftowych;
- Przepełnienie cysterny kolejowej;
- Uszkodzenie armatury / płaszcza cysterny kolejowej (front kolejowy);
- Przepełnienie cysterny drogowej podczas operacji napełniania;
- Uszkodzenie płaszcza cysterny drogowej w czasie operacji manewrowania w obrębie frontu;
- Przepełnienie zbiornika z benzyną z dachem stałym i ścianą osłonową;
- Uszkodzenie armatury / płaszcza cysterny kolejowej (tory odstawcze);
- Wyciek z króćca na zewnątrz ściany osłonowej – zbiornik z benzyną z dachem stałym i ścianą osłonową;
- Przepełnienie zbiornika ze ścianą osłonową z olejem napędowym;
- Rozszczelnienie króćca na zbiorniku z olejem napędowym na zewnątrz ściany osłonowej;
- Uszkodzenie / przerwanie węża elastycznego na stanowisku nalewczym;
- Rozszczelnienie krućca na zbiorniku nr 32 z olejem napędowym;
- Rozszczelnienie krućca na zbiorniku nr 34 z olejem napędowym;
- Katastroficzne pęknięcie zbiornika z olejem napędowym.
We wszystkich ww. scenariuszach strefa zagrożenia promieniowaniem cieplnym od pożaru powierzchniowego dla wartości promieniowania na poziomie 4 kW/m2 (wartość dla ludzi skutkuje bólem przy narażeniu dłuższym niż 20 sekund) – nie przekracza 150 m. Oznacza to, że strefa niebezpiecznego oddziaływania możliwych do wystąpienia na terenie Bazy Paliw nr 1 w Koluszkach awarii – nie stanowi zagrożenia dla mieszkańców najbliżej usytuowanych względem granicy zakładu. W pojedynczych scenariuszach zagrożenie promieniowaniem cieplnym od pożaru wychodzi poza granice zakładu (Bazy Paliw) jednak nie dotyczy to terenów zamieszkałych (obejmuje obszary rolne i pola uprawne a także tereny leśne). W jednym przypadku na skutki oddziaływania promieniowania termicznego od pożaru narażona jest hala magazynowa usytuowana od południowo-zachodniej strony zakładu (gęstość strumienia promieniowania termicznego docierająca do hali mieści się w przedziale od 4 do 12.5 kW/m2), jednak zarówno prawdopodobieństwo wystąpienia takiego zdarzenia jak i wartość wyznaczonego ryzyka są pomijalnie małe i akceptowalne.
Prowadzący zakład dołożył wszelkich starań, aby zakład zaliczony do kategorii zakładów dużego ryzyka – tj. Baza Paliw nr 1 w Koluszkach, pomimo stosunkowo dużych ilości składowanych paliw (substancji niebezpiecznych, o ilości przekraczającej wartości progowe dla ZDR) w jak najmniejszym stopniu wpływał na zagrożenia bezpieczeństwa właściwej miejscowo społeczności lokalnej. Przeprowadzona gruntowna analiza zagrożeń możliwych do wystąpienia na terenie BP-1 oraz rozwinięte, szczegółowe analizy zdarzeń reprezentatywnych (awarii) potwierdzają, że zakład Baza Paliw nr 1 w Koluszkach nie stanowi zagrożenia dla mieszkańców okolic przedmiotowej Bazy Paliw (w tym miejscowości Koluszki). Scenariusze potencjalnych awarii nawet w przypadku najgroźniejszych zdarzeń (Worst Case Scenario) swoim zasięgiem nieznacznie wykraczają poza obszar Bazy Paliw (około 90 m). Nie ma bezpośredniego zagrożenia dla życia ludzi znajdujących się poza terenem Bazy Paliw. Zastosowane rozwiązania techniczne, systemowe (m.in.: poprzez Zintegrowany System Zarządzania, wzajemną współpracę z Zakładową Strażą Pożarną PERN S.A. i jej wykorzystanie w sytuacjach dużych zagrożeń) oraz systematycznie podnoszona świadomość zagrożeń – wśród pracowników zatrudnionych w BP nr 1 w Koluszkach umożliwia sprowadzenie ryzyka powstania poważnej awarii przemysłowej (ryzyko pierwotne) do poziomu tolerowanego akceptowanego i akceptowanego (ryzyko zredukowane).
Konkludując, najbliżej położone zabudowania (w tym osoby), obiekty użyteczności publicznej, ośrodki edukacyjne (jednostki organizacyjne oświaty), ośrodki pomocy społecznej, zakłady opieki zdrowotnej oraz inne podmioty i instytucje służące społeczeństwu – nie mogą zostać dotknięte skutkami takich awarii, ponieważ zagrożenie możliwe do wystąpienia na terenie Bazy Paliw nr 1 w Koluszkach nie obejmują ich swoim zasięgiem.
Na terenie Bazy Paliw nr 1 w Koluszkach alarmowanie odbywa się przy użyciu syren alarmowych, wewnętrznej sieci łączności telefonicznej, urządzeń zapewniających łączność ze stanowiskiem kierowania właściwego miejscowo Komendanta Państwowej Straży Pożarnej oraz łączności radiowej i łączności za pośrednictwem telefonii komórkowej (wyłącznie z wyznaczonych miejsc).
OSTRZEGANIE SPOŁECZEŃSTWA O WYSTĄPIENIU AWARII REALIZOWANE JEST POPRZEZ AKUSTYCZNY SYGNAŁ ALARMOWY TJ. MODULOWANY DŹWIĘK SYRENY W OKRESIE TRZECH MINUT.
Ostrzeganie o zaistniałej awarii rozpoczyna się praktycznie w chwili zauważenia przez dowolnego pracownika lub inną osobę przebywającą na terenie bazy paliw lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie sytuacji mogącej spowodować awarię (wyciek, pożar lub inne miejscowe zagrożenie) instalacji technologicznej, magazynowej lub środka transportu służącego do przewozu paliw płynnych. Ostrzeganie to w pierwszej kolejności dotyczyć będzie osób przebywających w bezpośrednim sąsiedztwie zaistniałego zdarzenia, które alarmowane będą ustnie.
Każda osoba będąca świadkiem zdarzenia powiadamia o nim Stanowisko Dyspozytorskie (Dyżurnego Punktu Alarmowego) Bazy Paliw nr 1.
Stanowisko Dyspozytorskie
przyjmuje informacje telefoniczne pod nr: 21 299
21 299 – wewnętrzny numer alarmowy, czynny całą dobę
Dodatkowo informację o zdarzeniu można przekazać na niżej wymienione numery:
– 44 714 69 80 (wybór lub automatyczne połączenie z d-cą zmiany Naftor),
– 506 222 713 (numer komórkowy kierującego zakładem).
Informacja o zdarzeniu przekazana zostanie telefonicznie do:
- Komendanta Powiatowego PSP w Koluszkach na numer 44 725 69 01 lub 533 679 100 (Stanowisko Kierowania KP PSP) lub 998,
- Komendanta Wojewódzkiego PSP w Łodzi na numer 42 631 51 00 lub 605 101 998 (Stanowisko Kierowania KW PSP) lub 998,
- Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Łodzi na numer 721 111 213 lub delegatura w Piotrkowie Trybunalskim na numer 721 810 172
Pracownik Stanowiska Dyspozytorskiego (Dyspozytor Bazy Paliw lub osoba go zastępująca) przekazuje informację o zdarzeniu Koordynatorowi Bazy Paliw 506 222 713 (lub osobie go zastępującej), który po jej potwierdzeniu identyfikuje rodzaj awarii, miejsce jej powstania, zasięg i kierunki rozprzestrzeniania się zagrożenia oraz potencjalne skutki awarii.
W przypadku wystąpienia pożaru, wycieku lub innego zagrożenia dla osób, mienia lub środowiska, alarm o zagrożeniu w Bazie Paliw nr 1 w Koluszkach ogłaszany jest przez syreny alarmowe sygnałem modulowanym trwającym 3 minuty, natomiast odwołanie alarmu – dźwiękiem ciągłym trwającym 3 minuty (dla odróżnienia od alarmu próbnego lub związanego z prowadzonymi ćwiczeniami, którego długość nie przekracza kilkunastu do kilkudziesięciu sekund).
Do wszczęcia procedury alarmowania o zagrożeniu upoważniony jest każdy pracownik zatrudniony w Bazie, który zauważy awarię. Sposób ogłoszenia alarmów przedstawia tabela poniżej.
RODZAJ ALARMU | SPOSÓB OGŁOSZENIA ALARMÓW | ||
Akustyczny system alarmowy | Środki masowego przekazu (sposób niewykorzystywany w zakładzie) | Wizualny sygnał alarmowy (sposób niewykorzystywany w zakładzie) | |
Ogłoszenie alarmu | Sygnał akustyczny – modulowany dźwięk syreny w okresie trzech minut | Powtarzania trzykrotnie zapowiedź słowna:
Uwaga! Uwaga! Uwaga! Ogłaszam alarm (podać przyczynę, rodzaj alarmu itp.) dla |
Znak żółty w kształcie trójkąta lub w uzasadnionych przypadkach innej figury geometrycznej |
Odwołanie alarmu | Sygnał akustyczny – ciągły dźwięk syreny w okresie trzech minut | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna:
Uwaga! Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm (podać przyczynę, rodzaj alarmu itp.) dla |
Wraz z uruchomieniem syreny alarmowej podawany jest meldunek do najbliższej jednostki ochrony przeciwpożarowej – Państwowej Straży Pożarnej lub na numer 998 lub 112.
Po ogłoszeniu alarmu wszystkie osoby przebywające na terenie bazy obowiązane są udać się do punktu zbornego i podporządkować się poleceniom wydawanym przez kierującego działaniami z zakresu zwalczania pożaru i ewakuacji pracowników, a po przyjeździe zewnętrznych jednostek ochrony przeciwpożarowej – Kierującemu Działaniami Ratowniczymi.
Decyzję o ewentualnej ewakuacji okolicznych mieszkańców podejmuje właściwy terytorialnie organ administracji publicznej.
Jeśli zachodzi potrzeba komunikaty dla społeczeństwa mogą być podawane przez Państwową Straż Pożarną, policję, a także organy właściwe do spraw zarządzania kryzysowego za pośrednictwem własnych urządzeń, za pośrednictwem środków masowego przekazu lub w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie.
Używane na terenie zakładu sygnały alarmowe służą przede wszystkim poinformowaniu pracowników zakładu o zagrożeniu i koniczności ograniczenia jego skutków, a także podjęciu działań z zakresu zwalczania pożaru i ewakuacji pracowników. Każdorazowe uruchomienie syreny alarmowej w zakładzie (w cyklu trzyminutowym), związane z wystąpieniem poważnej awarii przemysłowej lub zdarzeniem o znamionach poważnej awarii przemysłowej, wiąże się z jednoczesnym przekazaniem informacji o zdarzeniu do właściwych miejscowo organów, w szczególności Państwowej Straży Pożarnej i Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Uruchomienie syren alarmowych w Bazie Paliw nr 1 w Koluszkach, odbywa się niezwłocznie po wystąpieniu zagrożenia, celem ograniczenia do minimum jego skutków. Syreny alarmowe podlegają również okresowym kontrolom i sprawdzeniom poprawności działania. Alarmy próbne i sprawdzające nie podlegają wcześniejszym zgłoszeniom do właściwych terytorialnie organów administracji publicznej.
Właściwe terytorialnie organy administracji publicznej mogą we własnym zakresie podejmować decyzje o wprowadzeniu lub ogłoszeniu sygnału alarmowego lub komunikatu ostrzegawczego, a także o ich odwołaniu.
Poglądowy schemat alarmowania i przekazywania informacji o zdarzeniu przedstawia rysunek poniżej. Linie ciągłe oznaczają obligatoryjny przepływ informacji, linie przerywane obrazują komunikację warunkową – fakultatywny przepływ informacji (tj. w zależności od rodzaju zdarzenia i oceny kierującego zakładem). Służby, inspekcje i straże porozumiewają się pomiędzy sobą na podstawie odrębnych regulacji (telefonia komórkowa, łączność radiowa, np. kanał dowodzenia i współdziałania, grupa „ratunek” lub inny sposób).
W przypadku ogłoszenia alarmu o pożarze, wybuchu lub innym miejscowym zagrożeniu na terenie Bazy Paliw nr 1 w Koluszkach oczekuje się współpracy pomiędzy społecznością lokalną, zamieszkującą tereny wokół Bazy Paliw a organami uprawnionymi do kierowania działaniami ratowniczymi (jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej) oraz policją. Organy administracji publicznej informują zagrożone osoby o wystąpieniu awarii, z uwzględnieniem poniższych informacji.
PO USŁYSZENIU SYGNAŁU O ZAGROŻENIACH |
1. | Nie zbliżaj się do rejonu zagrożenia. |
2. | Nie zbliżaj się do okien zwróconych w kierunku Bazy paliw. |
3. | Włącz telewizor lub radioodbiornik na częstotliwość stacji lokalnej. |
4. | Wysłuchaj uważnie nadawanych komunikatów (w tym przekazywanych przez ruchome środki nagłaśniające). |
5. | Poinformuj sąsiadów o zagrożeniu. |
6. | Postępuj zgodnie z poleceniami nadawanymi w komunikatach. Bezwzględnie wykonuj polecenia przekazywane przez lokalne władze lub służby ratownicze. |
7. | Wychodząc z domu pamiętaj o zabraniu:
|
8. | Wychodząc z domu pamiętaj o wyłączeniu dopływu wszystkich mediów do budynku, mieszkania (gaz, prąd, woda). |
9. | Wychodząc z domu pamiętaj o opuszczeniu rolet oraz jego zamknięciu. |
10. | W przypadku znajdowania się w samochodzie, w strefie intensywnego zadymienia – zamknąć okna i wyłączyć wentylację, a jeśli widoczność na to pozwala opuścić rejon zadymienia możliwie najkrótszą drogą. |
11. | Udaj się w rejon zbiórki ewakuowanych, który został podany w treści komunikatu. |
W PRZYPADKU INTENSYWNEGO ZADYMIENIA |
- Nie zbliżaj się do rejonu zagrożenia;
- Schroń się w najbliższym budynku i nie opuszczaj go do czasu otrzymania komunikatu zezwalającego na opuszczenie budynku;
- Przebywając na terenie otwartym:
- Zwróć uwagę na kierunek wiatru;
- Opuść zagrożony teren prostopadle do kierunku wiatru;
- Postępuj zgodnie z poleceniami zawartymi w komunikatach radiowych, telewizyjnych lub przekazywanych przez ruchome środki nagłaśniające;
- Chroń drogi oddechowe, o ile to możliwe wykonaj filtr ochronny z dostępnych materiałów (w miarę możliwości przygotuj wilgotne tampony lub chusty na nos i usta, zwilżając je roztworem wodnym sody oczyszczonej bądź wodą);
- Unikaj kontaktu z produktami rozkładu termicznego/dymem;
- Nie utrudniaj dojazdu ekipom ratowniczym do Bazy Paliw;
- Nie wchodź w obszar wysokiego zadymienia;
- Przebywając w pomieszczeniu, domu, biurze, sklepie itd.:
- Zabierz do mieszkań dzieci i osoby niepełnosprawne, a zwierzęta gospodarcze zamknij w ich pomieszczeniach;
- Zawiadom sąsiadów o zdarzeniu; w razie potrzeby zaopiekuj się osobami postronnymi;
- Zaopiekuj się osobami niepełnosprawnymi i starszymi oraz niepełnoletnimi;
- Włącz telewizor lub radioodbiornik na częstotliwość stacji lokalnej;
- Wysłuchaj nadawanych komunikatów i zasad postępowania w zaistniałej sytuacji;
- Bezwzględnie wykonaj przekazywane polecenia wydawane przez lokalne władze lub służby ratownicze;
- Wygaś i nie używaj otwartych źródeł ognia (junkersy, piece, papierosy itp.);
- Pozamykaj drzwi i okna oraz uszczelnij otwory okienne i wentylacyjne oraz drzwi mokrym papierem, tkaniną lub taśmą klejącą, izolacyjną);
- Przygotuj środki ochrony dróg oddechowych, wykonać filtr ochronny z dostępnych materiałów (zwilżona w wodzie lub w wodnym roztworze sody oczyszczonej chusteczka, tampon, ręcznik, szalik itp.) oraz założyć je jak zajdzie potrzeba;
- Przygotuj się do ewentualnej ewakuacji (przygotować niezbędny bagaż, zapas żywności, leki, dokumenty osobiste, latarkę itp.);
- Zabezpiecz produkty żywnościowe i przygotuj zapas wody;
- Po ogłoszeniu komunikatu o ewakuacji wyłącz wszystkie urządzenia elektryczne, zabierz przygotowany bagaż, zamknij mieszkanie i udaj się we wskazane miejsce;
- Zachowaj spokój i oddal się od miejsca zadymienia możliwie najkrótszą drogą;
- Stosuj się do poleceń prowadzących działania ratowniczo-gaśnicze i porządkowe;
- Udziel informacji kierującemu działaniami ewakuacyjnymi o osobach wymagających pomocy przy ewakuacji.
WYKAZ TELEFONÓW ALARMOWYCH | |
CENTRUM POWIADAMIANIA RATUNKOWEGO | 112 |
PAŃSTWOWE RATOWNICTWO MEDYCZNE “POGOTOWIE RATUNKOWE” | 999 |
PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA | 998 |
POLICJA | 997 |
POGOTOWIE WODOCIĄGOWE | 994 |
POGOTOWIE GAZOWE | 992 |
POGOTOWIE ENERGETYCZNE | 991 |
Produkcja, przetwarzanie, transport lub magazynowanie niebezpiecznych (łatwopalnych, wybuchowych, toksycznych, niebezpiecznych dla środowiska) substancji chemicznych w dużych ilościach stwarza potencjalne zagrożenie związane z ich uwolnieniem do otoczenia w sposób niekontrolowany. Zdarzenia takie można przewidzieć teoretycznie, oszacować prawdopodobieństwo ich zajścia, ale nie można ściśle określić miejsca i czasu ich wystąpienia, jak również dokładnie oznaczyć zasięgu oddziaływania i skali ryzyka dla ludzi i środowiska. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2020 poz. 1219) sytuację taką określa się mianem poważnej awarii i rozumie się przez nią zdarzenie, w szczególności emisję, pożar lub eksplozję, powstałe w trakcie procesu przemysłowego, magazynowania lub transportu, w których występuje jedna lub więcej niebezpiecznych substancji, prowadzące do natychmiastowego powstania zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub środowiska lub powstania takiego zagrożenia z opóźnieniem. Artykuł 249 cytowanej ustawy nakłada na prowadzącego zakład, stwarzający możliwość wystąpienia poważnej awarii – obowiązek zapewnienia, aby zakład ten był zaprojektowany, wykonany, prowadzony i likwidowany w sposób zapobiegający awariom przemysłowym i ograniczający ich skutki dla ludzi oraz środowiska.
Baza Paliw nr 1 w Koluszkach, ze względu na ilości substancji niebezpiecznych (palnych i wybuchowych) magazynowanych na jej terenie, zgodnie z rozporządzeniem ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 roku, w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138) została zaklasyfikowana do zakładów o dużym ryzyku. Tym samym prowadzący zakład, w myśl ustawy Prawo ochrony środowiska zobowiązany, jest m.in. do podjęcia odpowiednich przygotowań w zakładzie, w tym również w porozumieniu ze służbami ratowniczymi, które cyklicznie kontrolują takie zakłady, w celu zapobiegania powstawaniu awarii, zaś w przypadku ich wystąpienia – opanowania zdarzenia oraz zminimalizowania jej skutków.
Zgodnie z wymaganiami art. 260 ustawy POŚ Baza Paliw nr 1 w Koluszkach będąca terenową jednostką organizacyjną PERN S.A. opracowała wewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy. Założenia tego planu oraz możliwości podjęcia działań ratowniczych i zabezpieczających są weryfikowane podczas ćwiczeń sprawdzających i zgrywających współpracę służb odpowiedzialnych za reagowanie na wypadek awarii. Stosownie do wymagań zawartych w art. 261 ustawy POŚ, analiza oraz ćwiczenia związane z realizacją wewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego odbywają się z częstotliwością nie rzadziej niż co 3 lata.
Baza Paliw nr 1 w Koluszkach przekazała Komendantowi Wojewódzkiemu Państwowej Straży Pożarnej w Łodzi informacje niezbędne do opracowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego zgodnie z wymaganiami Artykułu 261 ustawy POŚ. Informacje niezbędne do przygotowania zewnętrznego planu zawarte zostały w zgłoszeniu zakładu, programie zapobiegania awariom oraz wewnętrznym planie operacyjno-ratowniczym. Opracowanie zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, leży w gestii Komendanta Wojewódzkiego PSP (art. 265 POŚ), przy czym, Komendant Wojewódzki PSP ma prawo odstąpić od jego przygotowania, jeśli z informacji dostarczonych przez prowadzącego zakład wynika, w sposób niebudzący wątpliwości, że nie występuje ryzyko rozprzestrzeniania się skutków awarii poza zakład (art. 266 POŚ).
Dodatkowe informacje dotyczące Bazy Paliw nr 1 w Koluszkach, w zakresie nieobjętym tajemnicą handlową i/lub tajemnicą przedsiębiorstwa można uzyskać kierując pisemny wniosek na adres:
PERN S.A.
Wyszogrodzka 133
09-410 Płock
Informacje związane z:
- zatwierdzonymi raportami o bezpieczeństwie lub ich zmianami;
- przyjętymi zewnętrznymi planami operacyjno-ratowniczymi;
- przedłożonymi zgłoszeniami zakładów;
- pozytywnie zatwierdzonymi programami zapobiegania poważnym awariom;
- kontrolami planowanymi w terenie;
- możliwością udziału społeczeństwa w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego (na 30 dni przed jego przyjęciem);
- instrukcjami o postępowaniu mieszkańców na wypadek wystąpienia awarii;
- corocznie aktualizowanym wykazem substancji niebezpiecznych znajdujących się w zakładach o dużym ryzyku;
- odstąpieniem od sporządzenia zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego;
podawane są do publicznej wiadomości również przez Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej (na mocy art. 267 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska).