W ubiegłym roku Naftoport z Grupy PERN po raz kolejny osiągnął rekordowy wynik operacyjny. Przeładunki ropy naftowej i paliw wyniosły 24,5 mln ton i były o 37% wyższe niż w najbardziej dotąd intensywnym roku 2021. Naftoport obsłużył 363 tankowce, czyli o 36% więcej niż w 2021 roku. Spółka jest dziś kluczowym terminalem naftowym, który umożliwia niezbędne dostawy surowca do Polski i Niemiec.
Najwięcej ropy z Arabii Saudyjskiej i Norwegii
Klienci Grupy PERN coraz więcej surowca sprowadzali w ubiegłym roku z innych kierunków niż rosyjski. Miało to związek z sankcjami wymierzonymi w rosyjski sektor naftowy w związku z wojną prowadzoną przez ten kraj w Ukrainie. Dwie trzecie wszystkich dostaw do polskich klientów stanowił surowiec pochodzący z Arabii Saudyjskiej i Norwegii. Znaczące ilości ropy trafiły do nas także z Wielkiej Brytanii i USA. W sumie już 87 proc. surowca dostarczonego drogą morską do naszego kraju pochodziło z innych kierunków niż rosyjski.
– Naftoport jest dziś sercem Polski, jeśli chodzi o dostawy ropy naftowej do Polski. To skuteczne narzędzie, które pozwala nam być niezależnymi od dostaw surowca z Rosji. Przed spółką stoi teraz kluczowe zadanie polegające na tym, by w jak najkrótszym czasie wybudować kolejne stanowisko do obsługi tankowców, dzięki czemu wzrośnie nie tylko efektywność dostaw ale i bezpieczeństwo energetyczne kraju – zaznaczył Paweł Stańczyk, prezes PERN.
Logistyka Grupy PERN jeszcze bardziej efektywna
PERN obecnie testuje środek zmniejszający opory w tłoczeniu ropy naftowej, a przy tym zwiększający możliwości przesyłowe rurociągu na Odcinku Pomorskim. Wdrożenie tego rozwiązania ma szczególne znaczenie w sytuacji postępującej dywersyfikacji dostaw surowca do Polski drogą morską. Środek w efekcie umożliwia zwiększenie przepływu surowca magistralą nawet o około jedną trzecią w momentach szczytowych.
PERN analizuje także kolejne projekty inwestycyjne, które ułatwią zarządzanie dostawami surowca. Spółka rozważa m.in. dalszą rozbudowę bazy surowcowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz bazy magazynowej w Gdańsku.
Obsługa największych jednostek
– W ubiegłym roku obsłużyliśmy 363 statki. Do Naftoportu mogą dziś zawijać jednostki o długości przekraczającej 300 m (przy zanurzeniu do 15 metrów), klasy VLCC. W tym roku obsłużyliśmy 3 takie zbiornikowce, a największa partia ładunkowa to było ponad 140 tys. ton ropy naftowej. Do dyspozycji Klientów jest 5 stanowisk przeładunkowych i coraz częściej występuje właśnie sytuacja jednoczesnej obsługi 5 statków. Obecnie rozpoczynamy proces inwestycyjny budowy nowego, szóstego stanowiska, które pozwoli nam zapewnić długoterminowe prowadzenie morskich dostaw surowca zgodnie z zapotrzebowaniem Klientów – podkreśla Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.
Potencjał Naftoportu umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość wywiązywania się z zawartych kontraktów z Klientami PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów. Uruchomienie nowego stanowiska przeładunkowego znacząco zwiększy możliwości przeładunkowe Spółki i wzmocni długoterminową sprawność operacyjną terminalu Naftoportu.